torsdag, mars 05, 2009

Rohdin kräver "Riv upp och gör om"

Genom Farmor Gun hittade jag till Lennart Rohdins blogg. Han skriver följande.

Det går inte att lappa och laga på ett förslag till lagreglering av signalspaningen, som redan från början hamnade fel - väldigt fel.
...
Både underrättelsetjänsten och den personliga integriteten måste värnas. Konflikten löses inte med något som är en lagom kompromiss. Det blir väldigt dåligt för båda aspekterna - oacceptabelt dåligt! Landshövding Anders Björck är en man med mycket stark integritet, som jag hyser största respekt för. Han använde kanske inte de orden, men budskapet var entydigt. Riv upp och gör om!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sakkunnig fråga till Klamberg:

Vad är den korrekta engelska termen för ändamålsglidning?

Jag har googlat och hittat flera möjliga termer som verkar användas lika mycket:

function creep

mission creep

feature creep

scope creep

Är det någon av dessa som är den korrekta officiella termen?

Mark Klamberg sa...

Putte,
Jag har sett "statutory mission creep" i en akademisk text så alternativ 2 fungerar nog.

måns sa...

Iofs inte 100% relevant, men inom hackerkretsar har jag hört de mer inofficiella uttrycken "creeping featurism" eller "feeping creaturism".