tisdag, maj 12, 2009

Memory, Archives, and Human Rights

Malmös stadsarkivarie och en gammal bekant till familjen, Anna Svenson har tipsat mig om ett seminarium i Malmö/Köpenhamn "Memory, Archives, and Human Rights".

Det blir intressanta anföranden om hur man dokumenterat kränkningar av mänskliga rättigheter som skett i Sydafrika, Spanien, f.d. Jugsolavien, Sovjet/Ryssland, Argentina, Palestina, Rwanda och under andra världskriget.

Här finns program och anmälningsformulär. Anmäl dig före den 22 maj!

För att anknyta till dagsaktuella händelser så finns det säkert ett behov av att systematiskt dokumentera kränkningar av HBT-personers rättigheter i Europa. Idag kunde jag läsa att min vän Sören Juvas blev misshandlad i Chişinău, Moldavien.

2 kommentarer:

Rikard sa...

Jag blir rörd när jag läser om ditt engagemang mot våld. Självklart ska ingen, hbt-person eller annan, behöva känna skräck eller bli utsatt för våld.

När jag ser detta humanistiska drag från en av FRA-lagsmotsåndets klaraste röster blir jag rörd och önskar att resten av motståndet mot övervakningshysterin kunde få med samma humanism och patos.

Nej, jag påstår inte att PP (som jag själv tillhör) brister i humanism eller patos, men jag önskar att vi kunde se hur en bättre och mer human värld är det självklara målet och hur dessa frågor så intimt hänger ihop.

Jag blev så klart väldigt glad när Engström tog ställning i en enkät om HBT-frågor och jag känner att detta är vägen fram för hela den rörelse (som ju är så mycket större än PP eller fildelningsgänget)...

Att humanismen och visionen om ett icke diskriminerande samhälle utan våld och förföljelse kunde få större utrymme i motståndet mot FRA, IPRED och fan och hans moster.

Vi vill ju inte bli förföljda av stater eller företag och det hänger ihop med att vi även starkt försvarar alla gruppers rätt att slippa förföljelse över huvud taget.

Jag slutar nu innan jag låter ännu mer religiös.

Anonym sa...

Hej!